
Wij zijn Liberein. De ouderenzorgorganisatie waarbij je het niet alleen hoeft te doen. Maar ook de ouderenzorgorganisatie die uitgaat van je eigen kracht. Waarom wij geloven dat het in je zit? Dat vertellen we graag.
Snel naar:
Organogram
Organen en commissies.
Raad van Toezicht
Liberein is een stichting met een Raad van Bestuur en Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht heeft de verantwoordelijkheid toezicht te houden op het functioneren van de Raad van Bestuur, het beleid en de algemene gang van zaken binnen Liberein. We stellen de Raad van Toezicht graag aan u voor.
Dhr. Anne van der Heyden
Voorzitter, lid remuneratiecommissie
Mw. Máasja Verbraak
Vicevoorzitter, voorzitter commissie Kwaliteit & Veiligheid, voorzitter remuneratiecommissie
Dhr. Peter Winterman
Lid, voorzitter Auditcommissie
Mw. Saskia Aarnink,
Lid, commissie Kwaliteit & Veiligheid
Mw. Marly Kiewik,
Lid, Auditcommissie
De Raad van Toezicht is bereikbaar via het bestuurssecretariaat: secretariaatrvb@liberein.nl.
Foto van links naar rechts: Dhr. Anne van der Heyden, Mw. Marly Kiewik, Dhr. Peter Winterman, Mw. Saskia Aarnink en Mw. Máasja Verbraak

Raad van Bestuur
Liberein is een stichting met een Raad van Bestuur en Raad van Toezicht. De Raad van Bestuur is eenhoofdig en wordt sinds 1 mei 2021 ingevuld door Heidi Pot-Witbreuk.
De taak van de Raad van Bestuur is om Liberein zo goed mogelijk te besturen. De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het waarmaken van de doelstellingen van Liberein, voor de strategie, de financiering, het beleid en de resultaatontwikkeling. Ook is de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor het naleven van alle belangrijke wet- en regelgeving en voor het beheersen van de risico’s waar Liberein en haar aanverwante stichtingen mee te maken krijgen.
Wij stellen onze bestuurder graag aan u voor.
Heidi Pot-Witbreuk, Voorzitter Raad van Bestuur.

managementteam
Het managementteam van Liberein bestaat uit de bestuurder en (sinds medio 2023) negen MT leden. Binnen vrijwel ieder cluster sturen teamleiders de teams aan. Liberein heeft gekozen voor een flexibele en toekomstbestendige organisatiestructuur om de zorgteams maximaal te kunnen ondersteunen. Zo kunnen we elkaar snel vinden en begrijpen én snel blijven sturen op de kwaliteit van onze zorg.
Remco Posthuma, Clustermanager Kennis- en Behandelcentrum, GRZ en Cliëntadvies
Partrick Wijlens, Concerncontroller
Maarten Kuipers, Clustermanager Facilitair, Vastgoed & Huisvesting
Anne Hampsink, Clustermanager Zorg 1
Heinz Reinink, Clustermanager Mens en Organisatie
Anke Tuinhout-Willems, Clustermanager Kwaliteit, Ontwikkeling en Advies
Michelle Nijdam, Clustermanager Zorg 2
Eric Huskes, Clustermanager ICT & Informatiemanagement
Op de foto van Links naar rechts:
Remco Posthuma, Partrick Wijlens, Maarten Kuipers, Anne Hampsink, Heinz Reinink, Corinne de Vos, Anke Tuinhout-Willems,
Michelle Nijdam, Heidi Pot-Witbreuk, Eric Huskes.

Ondernemingsraad
De medezeggenschap van medewerkers van Liberein is georganiseerd in een Ondernemingsraad. Deze raad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan de Raad van Bestuur. Ze behartigt de belangen van de medewerkers en houdt het ondernemingsbeleid en de personeelsbelangen goed in de gaten. De raad draagt bij aan het goed functioneren van de organisatie. Zij is een spreekbuis voor de medewerkers en onderhoud nauw contact met zowel medewerkers als ook met het management van de locaties.
Liberein heeft één Ondernemingsraad waarin medewerkers vanuit alle geledingen en locaties van de organisatie zitting hebben.
Wilt u in contact komen met de Ondernemingsraad, neem dan contact op via ons algemene nummer: 053 – 482 66 88. U kunt ook een e-mail sturen naar: or@liberein.nl
Ethische Commissie
Zorg is onlosmakelijk verbonden met ethiek. Dagelijks ben je als zorgverlener samen met je collega’s, mantelzorgers en vrijwilligers bezig met het leveren van goede zorg. Maar de meningen over wat goede zorg is, lopen weleens uiteen. Als de zorg ingewikkeld is, moeten er soms keuzes gemaakt worden. Er is dan niet een goed en een fout antwoord te vinden, maar je kiest voor het ‘minst kwade’. In zo’n ethisch dilemma helpt het om de kwestie van meerdere kanten te bekijken en de waarden voor de betrokken partijen te wegen.
In het dagelijks handelen kom je meerdere malen voor dilemma’s te staan zoals:
- Mag de familie een cliënt vast voedsel geven, terwijl de cliënt bekend is met slikproblematiek?
- Er zijn meerdere cliënten die tegelijk jouw hulp nodig hebben en je staat er alleen voor. Aan wie geef je de voorrang en waarom?
Kijken door een ethische bril helpt je nadenken hoe keuzes die voor jou vanzelfsprekend zijn toch niet altijd automatisch leiden tot goede zorg. Want verschillende mensen maken verschillende keuzes en afwegingen vanuit hun eigen kijk op de zaak. Ethische reflectie helpt je te zien welke waarden en normen in een situatie spelen. Het geeft je inzicht in lastige keuzes en hoe je daarmee omgaat. En kom je er niet uit? Dan staat de Ethische Commissie van Liberein klaar om je te helpen.
- Een consultatieve taak: bij het zoeken naar oplossingen voor ethische problemen die zich bij de zorg voordoen.
- Een beleidsadviserende taak: het gevraagd en ongevraagd leveren van een inhoudelijke bijdrage aan beleidsvorming ten aanzien van de zorg.
- Een educatieve taak: het belichten, verhelderen en adviseren ten aanzien van ethische aspecten binnen Liberein, bijvoorbeeld door middel van lezingen en een bijdrage in de week van de reflectie.
- Een toetsende taak (toetsen van richtlijnen en procedures die bij de zorg gewenst zijn en het toetsen van de ethische aspecten van bewonergebonden (experimenteel) onderzoek.). De toetsing vindt plaats op beleidsniveau.
In de commissie zitten meerdere collega’s van verschillende disciplines die gevraagd en ongevraagd advies geven aan het bestuur van Liberein over allerlei thema’s die spelen, zoals schaarste, digitalisering en de betrokkenheid van medewerkers bij de kwaliteit van zorg.
Professionele Adviesraad
Binnen Liberein kennen we sinds begin 2023 een Professionele Adviesraad (PAR). Binnen de PAR worden zorgthema’s vanuit vakinhoudelijke kennis opgepakt en verbeterd. De adviezen zijn gericht op het versterken van een professionele, kwalitatieve werkomgeving waarin we elke dag streven naar betere zorg en continue groei binnen Liberein.
De PAR:
- Levert vakinhoudelijke adviezen die gericht zijn op kwaliteitsverbetering in de zorg
- Ondersteunt en bevordert professionele werkmethoden en streven naar een hoog zorgniveau
- Vanuit een adviserende rol zorgt de PAR dat zorggerelateerde thema’s binnen Liberein professioneel en inhoudelijk worden verbeterd
Wilt u in contact komen met de Professionele Adviesraad, neem dan contact op via ons algemene nummer: 053-482 66 88. U kunt ook een e-mail sturen naar: par@liberein.nl.
Centrale Cliëntenraad
Onze cliënten worden vertegenwoordigd door de Centrale Cliëntenraad (CCR). Deze raad, die bestaat uit afgevaardigden van de lokale cliëntenraden (LCR), brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan de Raad van Bestuur. Ze behartigt de belangen van de cliënten en houdt de kwaliteit van de zorg en dienstverlening goed in de gaten. De raad is dan ook van grote waarde voor onze organisatie. Zij is een spreekbuis voor de cliënten en onderhoudt nauw contact met zowel cliënten, hun naasten als ook met het management van de locaties.
Liberein heeft een Centrale Cliëntenraad en lokale cliëntenraden. Wilt u in contact komen met de cliëntenraden, neem dan contact op via ons algemene nummer: 053-482 66 88. U kunt ook een e-mail sturen naar: cliëntenraadcentraal@liberein.nl.
ANBI
Diverse onderdelen van Liberein beschikken over de ANBI-status. ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Dit betekent dat deze onderdelen door de Belastingdienst zijn erkend als instellingen die het algemeen belang dienen.
Dankzij deze ANBI-status komen wij in aanmerking voor bepaalde belastingvoordelen, zoals bij schenkingen, giften, erfenissen en energiebelasting. Dit kan zowel voor Liberein als voor donateurs fiscaal aantrekkelijk zijn.
Als ANBI zijn wij wettelijk verplicht om een aantal gegevens openbaar te maken via het internet. Deze informatie is transparant beschikbaar en voldoet aan de eisen die de Belastingdienst aan ANBI’s stelt.